DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sinemada Müzik ve Ses Tasarımı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MCS 441
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencilerde, genel anlamda bir müzik kültürü farkındalığı yaratarak, medya aracılığı ile ‘Hedeflenen mesajın, doğru duygu-düşünce yaratma ve davranışlara yönlendirme’ aşamasında en anlamlı ses araçlarını kullanma becerilerini geliştirmek.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Müziği analiz edebilecektir;
  • Enstrümanlar ve müzikal kavramları tanıyabilecektir;
  • Batı ve batı-dışı sanat müziği geleneklerini anlamlandırabilecektir;
  • Yerel ve evrensel müzik kültürlerine ait eserleri tanıyabileceklerdir;
  • Görsel işitsel için uygun eser yorumu yapabileceklerdir;
  • Görsel işitsel için müzik üretebilecektir;
  • Görsel işitselin ses analizini ve müziğin onun içindeki yerini kavrayabilecektir;
  • Müziği ve müzik ile bağlantılı işitsel unsurları yorumlayabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders bütünüyle müzik ve müzik kültürü hakkındadır. Müziğin tanımı, insan zihnindeki etkisi, müzikal türleri tanımlama ve hareketli görüntüye müzik eklerken kullanılan yaygın stratejileri anlayıp kullanarak; Müziğin yeni medya araçlarındaki ayırt edici öneminin öğrenilmesini kapsamaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Müzik nedir? Paralel evrene hoş geldiniz! Müziği oluşturan temel elementler: SES Dünyayı müzik mi yönetiyor? Sessiz sinema – Charlie Chaplin Elden dağıtılan metin, Eser seçkisi, Video seçkisi.
2 Müziğin Omurgası Ses: Perde Kuvvet Tonalite Uygulamalı Müzik: Vokal Enstrüman Ritim Notasyon Melodi -
3 Müzik ve Duygular Müzikte vokal/söz (lyrics) etkisi Enstrümantal Müzik Sadece İnsan Sesi Müzik-duygu arasındaki sıkı dostluk / Düşünce-duygu-davranış/ Müzik çok kritik bir yerde!
4 Doğadan-yerleşik düzene geçiş. Tarih öncesinden - günümüze genel bir müzik tarihi gelişimi (antropolojinin, coğrafyanın, mitos ve dinin sanat üzerindeki gelişime etkileri) Görsel sanatlar-sahne sanatları ve müzik arasındaki görünmez ama kaçınılmaz bağlar. Sanat nedir? Medya (yeni medya) sanat mıdır?
5 Dünya müzik kültürü. Genel müzik türleri. Birinci poje çalışması ile ilgili detaylı çalışma, açıklama. 1 müzik – 1 görsel 1 görsel – 1 cümle 1 cümle – 1 ürün Düşünce: Fikir, hedef Duygu: Düşünceye yönlendiren araç-sanatsal unsur Davranış: Eylemi yapma isteği oluşturma Temel psikolojik davranış silsilesi
6 Müziğin Yeni Medyadaki Duruşu Pardon, Müzik Neydi? Peki, Yeni Medya Nedir, baştan alabilir miyiz? Medyada müzik – Müzik, medyadaki diğer unsurlarla fena halde kapışır. Geniş bir müzik-medya seçkisi inceleme.
7 Sessiz filmlerin sesi: MÜZİK Sesli filmlerin sesi: YİNE MÜZİK En az bilinen değerli film müzikleri: Jan A.P. Kaczmarek kim? Peki, Ennio Morricone, Joe Hisaishi, Ar Rahman’ı tanıyor muyuz? (Hans Zimmer ve John Williams öğrencilere emanet)
8 Birinci Bireysel Projelerin Sunumu
9 Müziğin doğuşu, tarih öncesine bir bakış. Batı müzik tarihine giriş: Ortaçağ Müziği Gregoryen Müzik - İlahi Seslenişler Notre Dame okulu - Süregelen Tempo 14. yy müziği - İtalya ve Fransa’da her alanda Sanat yeniden şekilleniyor F. Landini G. Machaut
10 Avrupa’ya Zamanda Yolculuk Rönesans müziği: J. Deprez Palestrina Kutsal Sesler – Vokal ve Enstrümantal Venedik Okulu - Rönesans’tan, Barok’a
11 Ve Görkemli Barok Dönem Mimari ile ilişki. Barok ne demek? Görsel medyada kullanılmış klasik müzik eserlerine genel bir bakış
12 Klasik müzik - caz müzik arasındaki şu bitmeyen kıyas G. Gershwin – Rhapsody in Blue-Disney Fantasia 2000 * İkinci proje (grup çalışması) ile ilgili detaylı bilgilendirme, açıklama. Grupların belirlenmesi Kısa metraj Özgün ya da hazır beste seçkisi Sembolik ya da direkt mesaj En az üç farklı müzik-duygu versiyonu
13 Sadece müzik Sadece medya İki önemli duyu: İşitme ve Görme Yaratma sürecindeki temel unsurlar Görsel sanatla bütünleşmiş bazı Türk besteciler ve eserleri: İ. Taviloğlu, M. Kibar, T. Işıklı, C. Berkay
14 1. Dönem ve 2. Dönem konular, kavramlar, kazanımlar... Genel tekrar İkinci proje taslak inceleme Sergi içeriği ile ilgili planlama
15 Dersin gözden geçirilmesi.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
45
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
15
Ara Sınav
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
2
12
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
10
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar.  

X
2

Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır.  

X
3

Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. 

4

İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir.  

5

Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. 

6

Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir.  

7

Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir.

8

Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır.

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır.

X
10

Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. 

X
11

Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest